FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt31/05/2020

Syns brottsmisstanke i belastningsregistret?

hej jag har blivit erbjuden arbete som övervakare, jag blev anmäld av privat person för ett brott, blev förhörd . men anmälan las ner av åklagare på grund av bristande bevisning. det kommer att slås på belastningsregistret på mig. kommer det att synas något där..??

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar om det syns i ditt belastningsregister att du varit misstänkt för ett brott. Regler om belastningsregistret finns bland annat i lagen om belastningsregister (här).

Av 3 § p. 1 framgår att belastningsregistret innehåller samtliga brott för vilka en person har lagförts. Detta betyder att man förklarats skyldig till ett brott (här). Du skriver i din fråga att du endast varit misstänkt för ett brott men att du inte dömts för detta då åklagaren aldrig ens väckt åtal. I och med att du inte blivit dömd för brottet syns det inte heller att du varit misstänkt för detta när din arbetsgivare begär ett utdrag ur ditt belastningsregister.

Vänligen,

Sofia EdvardssonRådgivare