FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt20/01/2022

Syns anmärkningar i belastningsregistret för arbetsgivare inom barnomsorg och LSS verksamhet?

Hej!

Om man blir åtalad för dataintrång, syns det i belastningsregistret även tex när man söker jobb inom barnomsorg och LSS verksamhet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

De uppgifter som förs in i belastningsregister framgår av 3 § lag (1998:620) om belastningsregister. Detta innebär att om du har fått en anmärkning i belastningsregistret för dataintrångsbrottet så är det även synligt för alla som begär utdrag ur detta register. Frågan är således inte om arbetsgivare kan se anmärkningen (för det kan de), utan i stället om anmärkningen har någon betydelse för anställningen. Min uppfattning i ditt fall är nej, ett dataintrångsbrott torde inte innebära några hinder för dig att få en anställning inom barnomsorg och LSS verksamhet då brottet i sig inte har någon direkt koppling till befattningen.

Det blir självklart upp till din eventuella arbetsgivare att göra den bedömningen själv, men brottet ska enligt min mening inte tala för att du är olämplig för den tjänst du söker (vilket är själva syftet med att begära utdrag ur belastningsregistret). Annat hade varit fallet om du t.ex. sökte en tjänst inom integritetsskyddsmyndigheten, då hade brottet kanske kommit att spela en större roll vid en eventuell lämplighetsbedömning.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Benjamin LindholmRådgivare