FrågaÖVRIGTÖvrigt07/06/2023

Syfte med fingeravtryck vid upprättande av pass?

Hej. Jag tänkte fråga får polisen kolla ens fingeravtryck vid skapande av nytt pass för att se om personen varit delaktig i tidigare brott där misstanke inte finns? Mvh Julle

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Polisen tar fingeravtryck vid skapande av nytt pass numera. Det görs för att kunna anknyta till din identitet på ett bättre sätt än enbart via passfotot. Detta exempelvis vid ett upphittat pass som varit borttappat för att det inte ska hamna i fel händer.

Däremot lagras enbart avtrycket på chippet av ditt pass vilket innebär att det inte kan användas för annat syfte än för identifikation. Vid utlämnande av passet så raderas detta ut passmyndighetens system och sparas ej i ett annat register. Alltså används inte detta för att se tidigare brottslighet.

Du kan läsa mer om detta i riksdagens betänkande: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/betankande/fingeravtryck-i-pass_GW01JuU25/.

Hoppas du fick svar på din fråga och vid nya funderingar är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare