Styvbarn saknar arvsrätt

Hej! Jag har 4 barn, 2 barn är sen ett tidigare förhållande och 2 barn är gemmensamma med min nuvarande man. Om min man dör, har då mina 2 barn sen tidigare förhållande rätt att få ut arv från min man? ex livförsäkring, huset mm?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Bestämmelser om arv regleras i ärvdabalken. Dina barn från ditt tidigare förhållande kommer inte att ärva något från din nuvarande make när han går bort, då de inte tillhör någon arvsklass i förhållande till din make. Styvbarn är således inte berättigade till arv från sin förälders nya make/maka.

Skulle fallet vara så att din make ändå vill att viss del av hans kvarlåtenskap ska tillfalla barnen från ditt tidigare förhållande, kan ett testamente om detta upprättas. Observera dock att hans bröstarvingar (era gemensamma barn) alltid har rätt få ut sin laglott, d.v.s. hälften av arvslotten (7 kap. 1 §). Denna del kan man alltså inte testamentera bort (såvida inte bröstarvingarna själva går med på det). Behöver ni ha hjälp att upprätta ett testamente kan jag rekommendera er att ta kontakt med någon av våra kunniga samarbetspartners! Länk hittar ni på vår hemsida.

Välkommen att höra av dig igen om du undrar något mer!

Med vänliga hälsningar,

Desirée Wiberg HammarRådgivare