FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott11/05/2017

Straffskala för olovlig körning.

Jag har blivit straffad för olovlig körning och jag har endast 1 månad kvar av min 6 månaders spärrtid på körkortet, och jag blev kallad till förhör nu 5 månader efter jag fick straffet, jag borde väll inte kunna få förlängt straff då jag läst att man kan få som mest 6månader för olovlig körning? Så då borde dem inte kunna förlänga mitt straff då jag inte har fått mer än olovlig körning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ditt straff kan inte förlängas på grund av det brott du redan dömts för, och straffet för grov olovlig körning är fängelse i max 6 månader.

Straffet för olovlig körning:

Olovlig körning är när en person kör ett körkortspliktigt fordon utan att ha behörigheten att köra det och man döms då normalt till böter. (3 § 1 st. 1 meningen, lagen om straff för vissa trafikbrott)

Är det däremot så att man kör ett fordon när man har blivit av med sitt körkort eller är det ett brott som sker flera gånger, så kallat vanemässigt, så kan det anses som grovt och man kan dömas till max sex månaders fängelse. (3 § 1 st. 2 meningen, lagen om straff för vissa trafikbrott)

Om de kan förlänga straffet:

Det är svårt att veta varför du har blivit kallad på förhör nu bara baserat på din fråga, om det gäller samma brott eller ett nytt brott. Men är det så att du redan har blivit dömd för olovlig körning kan de inte döma dig på nytt för samma brott och din spärrtid för detta brott ska stå fast. Är det däremot så att du har begått nytt brott kan de döma dig igen men straffet för olovlig körning kan aldrig bli mer än vad som står i bestämmelsen som jag har skrivit här ovanför alltså fängelse i sex månader. Är det så att du har begått ett annat trafikbrott, och det är på grund av det brottet som du varit på förhör, kan det vara andra straffskalor som är längre än de för din olovliga körning och du kan då få ett nytt straff.

Hoppas du fick svar på din fråga, och du är alltid välkommen med en ny fråga!

Mathilda WihlborgRådgivare