FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt25/03/2023

Straffrättens retroaktivitetsförbud

Jag undrar om tingsrätten i brottmål ska döma enligt den straffskala som gällde då ett brott begicks eller enligt den strängare straffskala som efter lagändring gäller vid tidpunkten för rättens dom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga är att vi i Sverige har någonting som kallas legalitetsprincipen, vilken är lagfäst i vår grundlag i 2 kap. 10 § regeringsformen (1974:152), härefter kallad RF, och 1 kap. 1 § brottsbalken. Enligt 2 kap. 10 § RF får ingen dömas till straff eller annan brottspåföljd för en gärning som inte var belagd med brottspåföljd när den begicks, och inte heller får någon dömas till svårare brottspåföljd för gärningen än den som var beskriven då. Detta kallas även för legalitetsprincipens retroaktivitetsförbud och svaret är alltså att tingsrätten ska döma enligt den straffskala som gällde då ett brott begicks.

Detta finns också stadgat i lag (1964:163) om införande av brottsbalken, härefter kallad BrP. Även 5 § BrP anger att ingen får dömas för en gärning som inte var straffbar när den begicks, och specificerar i 2 st. att straff ska bestämmas efter den lag som gällde när gärningen företogs, alltså vid tidpunkten ett brott begicks. Om det däremot skett en lagändring efter att brottet begicks som gör att handlingen leder till ett lindrigare straff eller frihet från straff, ska dock den lagen gälla istället. Man kan alltså tillämpa ny lag retroaktivitet om det är till fördel för den tilltalade, men inte om det är till nackdel för personen.

Bästa hälsningar,

Johanna HagdahlRådgivare