FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt21/06/2021

Uppsåt- och oaktsamhetskravet samt olika brottsformer

Behöver hjälp med denna skoluppgift:

Marina misstänker sin sambo Glenn för att vara otrogen, vilket hon får bekräftat efter att ha anlitat en privatdetektiv. Hon bestämde sig då för att avsluta sitt förhållande med Glenn genom att placera en bomb under hans säng innan hon åker hem till sina föräldrar för att där tillbringa en vecka i lugn och ro.

Precis när Glenn kommit hem och när han stiger ur sin bil blir han emellertid påkörd av en bil. Bilens hastighet är så hög att Glenn avlider omedelbart. Föraren av den påkörande bilen, en ung kvinna, blir svårt chockad och bärs av tillströmmande människor in i Glenns och Marinas hus för att hon ska kunna ligga ner och hållas varm för att undvika chock. Man lägger henne i Glenns säng, under vilken bomben efter någon minut exploderar och dödar såväl den kvinnliga föraren som den person som stannat kvar för att se till henne.

Vilka brott har begåtts och av vem? Motivera ditt svar och ange lagrum.

Läraren säger att det behövs ett systematiskt genomgång av 1 uppsåtet avseende brottet mot glenn och 2 avseende taxichauffören. Förklara skillnaderna i brotten och vad som skiljer i uppsåtsdelen för de. Det finns dessutom delar av brottsbalken som tar upp brott som inte fullbordats eller avbrutit, paragrafer av dem blir tillämpliga här?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vi på Lawline får tyvärr inte ge vägledning och vara behjälpliga i skoluppgifter. För en tydlig och utförlig redogörelse av uppsåt- och oaktsamhetskravet vill jag emellertid rekommendera boken Kriminalrättens grunder av Asp, Petter; Jareborg, Nils och Ulväng, Markus (2013). Därutöver kan du läsa i brottsbalken (BrB) som reglerar olika brottsformer.

Önskar dig en fortsatt trevlig dag!

Med vänlig hälsning

Mellin SahinRådgivare