FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder28/09/2021

Straffrabatt i andra EU-länder

Ungdomsrabatt i Sverige en het fråga men hur är det med sådan rabatt i övriga EU?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Olika former av straffrabatt och särlagstiftning för unga förekommer även i andra länder inom EU. Bla. samtliga nordiska länder samt Tyskland. Däremot skiljer sig regleringen åt beroende på vilket land som avses. Eftersom att lagstiftningen inom EU skiljer sig åt så pass mycket är det svårt att ge ett tydligare och mer konkret svar än så. Har du några ytterligare funderingar eller om det är någon specifik stat du undrar över får du gärna höra av dig till oss igen så ska vi återigen försöka besvara din fråga.

Hälsningar,

Sara HrnicRådgivare