FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott12/10/2014

Straffbedömning för 0,56 mg/l trafikbrott?

Jag och två vänninor var på ett evenemang i Sthlm med en dejt till en av mina vänner. Han blev full väldigt fort av tre shots som även jag jade tagit. Jag hade druckit två öl på evenemanget, två öl och en cider innan och två lätta drinkar (Malibu) hemma. Väl i taxin blir han aggressiv och hotfull. Hotar mig och tat stryptag på min vän. Vi är två vittnen för strypgreppet och jag har två vittnen för olaga hot som även blivit polisanmälda. Väl på plats på hans hemadress så får min väl upp honom till lägenheten. Vi bestämmer oss för att ta oss fort därifrån då vi kände oss hotade pga den situation som uppstod i taxin. Vi sätter oss i bilen, jag kör, backar enbart en meter och sedan kör fram igen för att parkera då vi ändrade oss. Det var min väns bil plus att hon gav mig nycklarna till bilen. Då kommer dejten ut igen och hotar mig igen och då kommer polisen. Jag och mina två vänner fick lämna en varsin redogörelse. Slutar iaf med att jag fick följa med till polisstationen och blåsa, det visade 0,56 mg/l. Inte så konstigt då jag en timme innan hade tagit tre shots. Så nu är min fråga: hur högt straff kan jag få? Detta är första gången jag någonsin har med polisen att göra.

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Att dricka alkohol är givetvis inget brott. Det som antyder till brott ifrån din fråga är:
- styrtaget på kompis

- olaga hoten mot din kompis

- hotet från killen när ni har gått ur byggnaden

Om det är olaga hot är en särskild bedömning samt stryptaget.

Att enbart köra bil i en meter och sedan någon bit till enbart för att parkera är inget som du borde straffs för. Du har inte (utifrån vad du anger) vid den korta bilturen varit vårdlös i ditt körande. Utan du bestämde dig för att avstå från bilen. Du har inte kört bilden och blivit stoppad utan polisen kom när du inte körde bil.

Om det skulle vara så att du mot all förmodan skulle få straff skulle det med tanke på att du är ostraffad bli böter. Böter finns i straffskalan till brottet. Allra troligast är att du får en varning eftersom att ett rekvisita i brottet.

I lagen krävs det för brott https://lagen.nu/1951:649#P4 4 § att någon "för ett motordrivet fordon ... efter att ha förtärt alkoholhaltiga drycker". Hur ska då "för" tolkas? Som en förflyttning av fordonet och med det menas ett förande av fordonet. Här har praxis olika tolkningar av vad som menas med det allt ifrån att bilden har kommit i rörelse.

http://hd.se/bastad/2011/08/31/flyttade-sin-bil-doms-for-grov/ Artikeln visar att det ska ha skett en skada som i sig visar på vårdslöshet. Du har inte gjort detta utifrån frågan och borde därför inte kunna straffas för det. Dessutom är inte det faktum att ni satt er i bilen relevant för varför polisen kontaktade er över huvudtaget. Givetvis är det relevant när det gäller hur ni skulle ta er därifrån, men ni insåg att det var osmart att köra.

Jennifer RönnerhedRådgivare