FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder14/07/2017

Straff vid brott under skyddstillsyn

Hej! Jag blev dömd för grov rattfylla för 3 år sedan, jag var inte straffad innan men blev dömd till 2 års skyddstillsyn, 90 timmar samhällstjänst. 1 år efter domen blev jag anklagad för hemfridsbrott och det ska nu väckas åtal mot mig. Vad kan jag få för straff om de anser mig skyldig. Tar de hänsyn till minderåriga barn, att man har arbete, studier och för övrigt ett ordnat liv? mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

När man begår brott under pågående skyddstillsyn kan tingsrätten i samband med den nya domen både förlänga skyddstillsynen samt ändra det till en annan påföljd. När det bara gått ett av två år från det att domen med skyddstillsyn föll, kommer detta sannolikt ske.

För ett hemfridsbrott är det bara böter på straffskalan, så länge det inte är att betrakta som grovt. För att det ska anses vara grovt tittar domstolen på om du brukat våld där inne eller för att ta dig in, om du gjort det här länge, visat hänsynslöshet eller systematiskt jobbat dig in. Jag tolkar din fråga som att det rör sig om ett ordinarie hemfridsbrott.

Eftersom straffet för ett ordinarie hemfridsbrott är förhållandevis lågt (då det stannar på bötesnivå) är det sannolikt så att domstolen bara förlänger skyddstillsynen, alternativt även lägger till böter. Detta kan jag dock inte säga säkert utan det är upp till domstolen att bedöma varje enskilt fall.

Det finns möjligheter för domstolen att ta hänsyn till att du har barn, men då framförallt om det skulle bli aktuellt med en fängelsedom. Är du ensam vårdnadshavare åt barnen tar domstolen hänsyn till att straffet är oproportionerligt. Detta gäller dock som huvudregel inte när det rör sig om skyddstillsyn och/eller böter.

Domstolen kan även ta hänsyn till att du eventuellt skulle förlora arbetet om du dömdes för ett nytt brott. Detta ses som en egen form av ”straff” vilket då kan sänka eventuella böter.

Om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa en ny fråga, annars får jag önska dig lycka till i rättegången.

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare