FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott07/12/2021

Straff för trimmad moped

Kan man få straff för att köra en moped som är trimmad, trots att man inte körde för fort? Gäller det även om man köpt en begagnad moped som redan var trimmad, eller om man inte visste om att den var trimmad? Samt vad kan man få för straff då?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar över dels om man kan få straff för att köra en trimmad moped även om man inte kör för fort, om svaret är ja så undrar du även om detsamma gäller om mopeden var trimmad när man köpte den eller om man inte visste att den var trimmad. Därutöver förstår jag det även som att du undrar över vilket straff man kan få om man kör med en trimmad moped.

Böter för olovlig körning

Kör man en trimmad moped döms man i regel för vad som kallas olovlig körning. Det gäller oavsett om man har kört för snabbt eller ej, det avgörande är helt enkelt att mopeden har en kapacitet att köra snabbare än vad den får.

I Sverige har vi även något som kallas föraransvar, det innebär att det är föraren av ett fordon som ansvarar för att reglerna efterlevs. Som huvudregel spelar det således ingen roll om mopeden var trimmad redan när man köpte den eller om man inte skulle veta om att mopeden var trimmad.

För olovlig körning döms man till böter. Det vanligaste är antingen en bot om 1,500 kr eller 30 dagsböter. (3 § trafikbrottslagen)

Återkallat körkort

Om man kör en trimmad moped och således gör sig skyldig till olovlig körning finns det även en risk att man får sitt körkort återkallat. (5 kap. 3 § körkortslagen)

Spärrtid

Om man får körkortet återkallat innebär det att det även finns en risk för att man åläggs en så kallad spärrtid. Det innebär att det bestäms en tid inom vilken man inte kan få ett nytt körkort utfärdat till sig. En sådan spärrtid är som lägst en månad och högst tre år. (3 kap. 9 § körkortslagen)

Förverkande

Slutligen kommer polisen med stor sannolikhet förverka de delar på mopeden som utgör själva trimningen så att fordonet inte längre ska gå att använda på ett olovligt sätt. (7 § trafikbrottslagen)

Jag hoppas att du fick hjälp med din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Fredrik NygrenRådgivare