FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt27/03/2016

Straff för siamesiska tvillingar

Hej! Detta är en mycket komplex och intressant fråga.

Om en siamesisk tvilling med 2 huvuden som sitter ihop i midjan skulle begå mord, skulle båda åka in i fängelset om bara 1 av dom dödade? Om detta mord skulle gå mycket snabbt med t.ex vapen så den andra delen av tvillingen ej hann reagera skulle fortfarande det ske en kollektiv bestraffning?

Lawline svarar

Hej och tack för din spännande fråga till Lawline!

Denna hypotetiska situation har vad jag kan hitta aldrig hänt, eller skrivits om i doktrinen. Det är därför omöjligt att svara baserat på fakta, utan det blir endast rena spekulationer.

Enligt mig måste det finnas en påföljd för den tvillingen som begått mordet. Å andra sidan kan man inte frihetsberöva någon som är oskyldig, (förutsatt att den andre tvillingen inte hjälp till och därmed kan dömas till medhjälp). Detta gör det hela komplicerat.

Man skulle kunna tänka sig att ett fängelsestraff som verkställs via fotboja. På det sättet kan man straffa tvillingen som begått mordet, men den andre tvillingen behöver inte sitta i fängelse.

Men detta är som sagt bara spekulationer då man aldrig kan vet hur en domstol hade dömt om detta tagits upp till prövning.

Med vänliga hälsningar,

Elin GustafssonRådgivare