FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott02/11/2017

Straff för rattfylleri med moped

hej ramlade med en moped var full skadade benet e det risk att få fängelse det e en vanlig moped ej eu moppe

Lawline svarar

Hej!

Antagligen kommer du inte få fängelsestraff. Det är förvisso en möjlig påföljd vid rattfylleri men i första hand döms du till böter och får körkortet indraget (4 § trafikskadelagen). För fängelse ska det vara särskilt allvarligt, t.ex. om du skadat någon annan eller kört väldigt vårdslöst, vilket inte verkar vara fallet enligt vad du skriver.

Mvh

Samuel KarlssonRådgivare