FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder18/09/2013

Straff för omyndiga

Kan en sjuttonåring aldrig dömas till mer än fyra års sluten ungdomsvård hur grovt brottet än är? Vad händer med en person som döms till fyra års sluten ungdomsvård som sjuttonåring när han sen fyller 18 - flyttas han då till vanligt fängelse? Händer något med strafftiden (som exempelvis tvåtredjedels-frigivning)?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline!

En sjuttonåring kan dömas till fängelse, men då krävs synnerliga skäl enligt Brottsbalken 30 kap 5 § https://lagen.nu/1962:700#K30P5S1 varför det mycket sällan sker i verkligheten. Vid sluten ungdomsvård är redan en tredjedel av straffvärdet avdraget i domen varför den dömde sitter av hela tiden av den slutna ungdomsvården. Frigivning efter två tredjedelar tillämpas således men tiden dras av i förväg.

Vänligen

Lovisa HedlundRådgivare