FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott27/09/2020

straff för köra släp över behörigheten

Har kört biltrailer med bil på utan att ha rätt behörighet. Vilket straff får man för det. Har haft körkort sedan 1992, aldrig återkallat, endast några böter för fortkörning

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Företeelsen som du hänvisar till utgör brottet olovlig körning, där straffskalan är böter (3§ trafikbrottslagen). Som jag tolkar det så har du inte tidigare blivit lagförd för olovlig körning, körningen har kanske inte heller skett vanemässigt eller orsakat något grövre trafikolycka, och då lär det inte heller bli ett grovt brott denna gång utan stanna på normalgraden.

Dagsböter är uppbyggt utifrån två parametrar. Den första delen baseras på brottets straffvärde och utfästs i ett antal dagar, och den andra delen del som baseras på dina ekonomiska förhållanden och utfästs i kronor. Dessa två delar multipliceras så att man får totalsumman på böterna. Den första delen kan vara mellan 30-150 st, och den andra delen kan vara mellan 50-1000 kr (25 kap. 2§ brottsbalken). För olovlig körning är straffvärdet oftast det lägsta möjliga, nämligen 30 st. Den andra delen baseras som sagt på dina ekonomiska förhållanden utifrån din inkomst, skulder och försörjningspliktighet. Jag kan alltså tyvärr inte svara på exakt vad du kommer få i böter om du blir dömd till detta, då jag inte har några uppgifter om dina ekonomiska förhållanden. Men tjänar man exempelvis ingenting eller väldigt lite, så får man det lägsta beloppet, 50 kr. Det multipliceras då med antalet dagar, 30 st, och då får man ut totalbeloppet på böterna, 1500 kr.

Sammantaget avser din företeelse, brottet olovlig körning, och det motsvarar oftast 30 dagsböter. Men totalsumman beror på dina ekonomiska förhållanden.

Hoppas du har fått någon vägledning i dina frågor. Har du ytterligare funderingar, eller önskar återkomma med uppgifter för ytterligare hjälp, är du välkommen att kontakta oss igen.

Vänligen,

Sara PedersenRådgivare