Stirpalgrundsatsen

Ärver halvsyskon lika mycket som syskon

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ja, alla bröstarvingar tar lika lott. Detta kallas inom juridiken för stirpalgrundsatsen och innebär att om inget testamente skrivits, ska alla i samma arvsklass ärva lika stor del. Det enda som kan föranleda en annan bedömning angående detta, utöver testamente, är om ett av barnen är särkullbarn, det vill säga barn utanför äktenskapet. Särkullbarnet kan få ut sitt arv direkt, medan barnen vars föräldrar är gifta måste vänta på att båda gått bort. Under den tiden kan arvet öka eller minska, och lika så ska den arvsdelen de är berättigade. Eftersom särkullbarnet redan fått ut sin del, kan det då antingen få ut mer eller mindre än sina halvsyskon beroende på om förmögenhetsmassan ökat eller minskat.

Men huvudregeln är att om arv fås ut samtidigt och det inte justerats i testamente, ska alla i samma arvsklass få lika stor del.

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare