FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt03/06/2015

Står undandräktsdom med i belastningsregisterutdrag för skola?

hej

kommer en dom på undandräkt stå med i belastningsutdraget för skola, förskola?

Hur lång tid kommer domen finnas kvar i register?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Det är inte allting som finns i belastningsregistret som syns på ett sådant utdrag som skall begäras när man skall ta anställning i skola, utan 22 § 3 stycket Förordningen om belastningsregister (https://lagen.nu/1999:1134) begränsar innehållet. Det finns där en uppräkning om vilka domar som skall visas på utdraget. Undandräkt är inte ett sådant brott som syns på den typen av utdrag.

När det gäller gallringen av domar i belastningsregistret, regleras denna i främst 17 § Lagen om belastningsregister (https://lagen.nu/1998:620#R13). När domen gallras beror på vilken påföljd man har dömts till. Fängelsestraff gallras exempelvis 10 år efter frigivningen. Detta gäller även skyddstillsyn och villkorlig dom. Böter gallras istället efter fem år. Det finns ett antal andra regler för andra typer påföljder, men vid en dom för undandräkt är det förmodligen någon av de nämnda!

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare