FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott25/07/2019

Stannade på parkering för rörelsehindrade kort tid och fick böter

Parkeringsböter vid Arlanda flygplats.

Hej. Idag av misstag missade jag parkera bilen på en handikappadplats och klev inte ut från bilen. Bilen motor är på. När jag väl upptäckte skylten började jag att backa meni denna stund hinner komma ut några parkeringsvakter. Samtidigt när jag backar ser att en av vakterna knappar in förmodligen regnummer på min bilen. Allt skedde inom upp till 10 sekunder. Jag fortsätter köra iväg för att byta plats. Ser i backspegeln att en gullapp skrivas ut. Är denna bot kan anses giltig eller ogiltig? Jag hade ingen avsikt att parkera på en sånt plats och vad har jag för rättighet i denna situation? Tacksam för ett svar.

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

På en parkeringsplats för rörelsehindrade personer får du stanna för avstigning/påstigning, men inte parkera. Det är alltså INTE tillåtet att stanna på en parkeringsplats för rörelsehindrad och sitta kvar i bilen. Bilen räknas som parkerad både med och utan förare i bilen och kan bötfällas om den är felparkerad.

Du nämner att det hela går väldigt fort och frågan är om de ens hunnit ta kort på din bil. Det är nämligen bilden som de måste använda som bevis för att du ska få betala boten, men sedan är frågan om bilden kan bevisa att en på-/avstigning inte skett.

Min rekommendation skulle vara att överklaga boten, om du får någon sådan hemskickad. Det står på boten hur man överklagar. I din överklagan kan du framföra att du inte parkerat din bil på parkeringsplatsen och be de bevisa dig. Det brukar stå på boten när ett fordon fotograferats och sedan tiden för att när boten skrevs. Om det tiden emellan är mindre än en minut är det till din fördel, eftersom du kan argumentera för att du inte parkerat bilen där. Jag skulle inte påstå att boten är ogiltig, men du kan nå framgång med din överklagan då det finns brister i hur parkeringsvakten betett sig gällande skrivande av boten.

Jag hoppas du inte får boten och önskar dig en bra dag!

Jag önskar dig lycka till!

Natasha FathifardRådgivare