FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott31/07/2021

Spärrtidens längd

Hej, jag har i början av juni månad 2021 blivit tagen för olovlig körning, drograttfylleri samt narkotikabrott eget bruk (ringa) för 3e gången sedan 2018. Jag väntar på min dom från händelsen i juni och undrar om min spärrtid rimligtvis kan hamna på 6månader efter ett yttrande + referenser? Jag har bytt min livsstil helt och hållet efter händelsen och jag brukar inte längre narkotika. Jag har fått en anställning och jobbar heltid 8-17 varje dag. Min arbetsgivare har lagt som krav att jag ska inneha körkortet inom ca 6-7 månader för att få vara kvar som anställd på företaget. Anställning har förändrat mitt liv helt och jag är beroende av arbetet för att dels hålla mig borta från dumheterna men även ta mig vidare i livet och fortsätta min yrkesbana! Mitt yttrande kommer att innehålla en sammanfattad text utav min syn på det hela + referenser + att jag mer än gärna kan lämna urinprover flera gånger i veckan på min egen bekostnad.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga. Du undrar alltså vilken spärrtid du kan förvänta dig utifrån de omständigheter du angivit.

Återkallelse av körkort

Det är transportstyrelsen som beslutar om återkallelse av körkort och längden på spärrtiden. Precis som du nämner kan man innan beslut fattas skicka in ett yttrande som innehåller dina synpunkter i frågan. Där kan det, precis som du säger, finnas anledning att nämna ditt nya jobb, behovet av körkortet på det nya jobbet och den livsstilsförändring du gjort.

Spärrtid

Om transportstyrelsen beslutar om återkallelse kommer de även att besluta om en spärrtid, alltså hur länge körkortet ska vara återkallat. Spärrtidens längd beror på en rad faktorer, däribland trafikbrottets karaktär, ditt behov av körkort och tidigare uppträdande i trafiken. Spärrtiden är lägst en månad och högst tre år.

Alkolås

Ett alternativ till spärrtid kan vara att istället ansöka om alkolås. Detta blir relevant om rattfylleri är grunden för återkallelsen. Vid drograttfylleri finns inte detta alternativ och således kommer alkolås inte här att behandlas närmare.

Spärrtid i praxis

I RÅ 2008:12 ansågs en spärrtid på 12 månader vid drograttfylleri inte vara för lång. Idag verkar spärrtiden för drograttfylla i regel bestämmas till 12 månader och vid grov drograttfylla till 24 månader, enligt trafikverkets hemsida (länk).

Slutsats

Idag gäller vanligtvis 12 månaders spärrtid för drograttfylla. Det kan således ses som en utgångspunkt i ditt fall. Tidigare trafikförseelser och narkotikabrott kommer vägas in i bedömningen, men likväl ditt behov av körkortet för ditt nya jobb samt den livsstilsförändring du genomgått.

Det finns således både försvårande och förmildrande omständigheter i ditt fall, men rimligen kommer spärrtiden att bestämmas till runt 12 månader. Jag rekommenderar dock att du, som du också skriver, skickar in ett yttrande där du presenterar omständigheter som talar för att du ska få en lägre spärrtid.

Hoppas att du fått svar på din fråga och återkom gärna vid ytterligare funderingar!

Vänligen,

Viktoria Silfverplatz Rådgivare