FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott19/11/2016

Spärrtid vid återkallelse av körkort

Hej jag har fått en återkallelse av mitt körkort och körkortstillstånd för att jag har kört olovligt. Jag fick domen att betala dryga dagsböter.

Detta hände i agusti 2015. Och nu många månader senare när jag har tagit mitt körkort och betalt mina böter så kom detta beslut att dem skulle sätta en spärrtid på mitt körkort.

Min fråga är om detta är okej och om det inte är lite som att bli straffad för samma brott 2 gånger.?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du körde olovligen under din prövotid (under de två år efter att du tagit körkort) och därmed behövde ta ett nytt körkort. Trafikbrott regleras i lagen (1951:649) om straff för vissa trafikbrott (TBL) och olovlig körning regleras i 3 § TBL.

Om ditt körkort blir återkallat under prövotiden så är det också spärrat under en tid framöver. För att få göra ett nytt förarprov måste du ha ett giltigt körkortstillstånd och detta kan du ansöka om körkortstillstånd när det återstår sex månader av spärrtiden. Körkortstillståndet kan tidigast beviljas två månader före spärrtidens slut. Denna information går att hitta hos Trafikverket och Transportstyrelsen.

Som du redan är medveten om finns det ett förbud mot dubbelbestraffning enligt artikel 4.1 i Europakonventionens sjunde tilläggsprotokoll. Europakonventionen är svensk lag och du får därmed inte straffas på nytt för ett brott för vilket du redan har blivit slutligt frikänd eller dömd.

Det verkar därför märkligt att du kunnat få körkortstillstånd och tagit körkort igen trots att din spärrtid inte hade gått ut eller att du fått en ny spärrtid utan att du begått ett nytt trafikbrott. Spärrtiden är alltid kopplad till återkallelsen som följer av brottet. Mitt bästa råd är att kontakta myndigheten som informerat dig om den nya spärrtiden och förklara din situation.

Hoppas du fått svar på din fråga och hjälp att ta ditt ärende vidare.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare