FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott31/07/2022

Spärrtid för att ta körkort och krävs det ett nytt förarprov och kunskapsprov?

Hej, Jag åkte dit för olovlig körning och har fått min böter från polismyndigheten på 1500kr, jag undrar om jag tar körkort innan transportstyrelsen skickar ett brev med min spärrtid kommer jag få tillbaka det efter spärrtiden eller kommer jag behöva göra om allting?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Av din fråga tolkar jag det som att du har blivit dömd för olovlig körning med påföljden böter och att du undrar om du behöver göra ett nytt körprov och kunskapsprov efter spärrtiden.

Innebörden av olovlig körning och grov olovlig körning

Den som uppsåtligen (avsiktligen) kör ett fordon utan att ha ett giltigt körkort för fordonet döms för olovlig körning till böter. Om personen som körde fordonet saknar giltigt körkort på grund av att den tidigare blivit av med det eller om brottet olovlig körning begåtts flera gånger kan brottet anses vara grovt, 3§ lagen om straff för vissa trafikbrott

Spärrtid för att ta körkort och krävs det ett nytt körprov och kunskapsprov?

Om en person har begått brottet olovlig körning kommer Transportstyrelsen med stor sannolikhet att skicka ett brev om spärrtid. Under spärrtiden kan inget nytt körkort utfärdas och spärrtiden är lägst en månad och högst tre år, 3 kap. 9§ körkortslagen. Information om vad som gäller i ditt fall, bör också finnas i beslutet om spärrtid. Om spärrtiden är längre än 12 månader, då krävs det ett nytt förarprov, kunskapsprov och körprov, se här. Mot denna bakgrund rekommenderar jag dig att vänta på beslutet från Transportstyrelsen innan du tar körkortet, eftersom du inte kan få ett körkort utfärdat förrän efter spärrtiden. Dessutom kan olika regler gälla beroende på hur lång spärrtid du får.

Jag hoppas att mitt svar har gett dig viss vägledning. Du får gärna höra av dig om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare