Sonen är skuldsatt kan vi testamentera till barnbarnen istället

Min hustru och jag har testamenterat att vår dotter och vår son skall ärva ½ var av vår egendom när båda är avlidna. Vår son har skulder till kronofogden. För att ej kronofogden skall ta hans del av arvet har vi tänkt att testamentera ½ till vår sons 4 barn. Vardera barnet skulle således få 1/8 av arvet.

Är detta ett vattentätt sätt för att hindra att kronofogden tar för sig av arvet?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Visst är det vattentätt att testamentera till någon annan än den som är skuldsatt. Kronofogden kan som huvudregel bara ta tillgångar som tillhör den skuldsatte.

Ett par tips dock:

Det kan vara bra att skriva i testamentet att egendomen inte får utmätas. Om barnbarnen är omyndiga bör ni också fundera på om ni vill hindra förmyndarna (föräldrarna till barnbarnen) att komma åt arvet. Det finns möjlighet att göra detta t ex genom att skriva i testamentet att pengarna ska sättas på överförmyndarspärrat konto eller att förordna om en så kallad särskild förvaltare.

Jag råder er att vända er till en jurist så att ni får testamentet precis så som ni vill ha det.

Franck OlofssonRådgivare