FrågaÖVRIGTÖvrigt30/05/2022

SL-kontrollanter

Hej, Jag är 19 år och pendlar från stockholm till uppsala med ungdomsbiljett (som gäller upp tills man är 20). Jag blev nyligen frågad av en kontrollant att uppvisa legitimation vilket jag då inte hade på mig och då sade kontrollanten att jag ska ge mitt personnummer och att de skulle fråga protokollfrågor (mitt namn, min bostadsort, födelseort, ifall jag var gift eller inte). Jag undrar ifall detta är okej och ifall kontrollanter får göra så? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Biljettkontrollanter har rätt att begära att resenärer visar legitimation. Men om resenären vägrar kan de inte göra något. De har heller inte rätt att gripa någon. Det är bara polisen eller ordningsvakter som kan göra det.

När en resenär saknar legitimation kan en biljettkontroll gå till på följande sätt: Kontrollfrågor kan ställas, bl.a. personnummer, fullständigt namn och adress. Dessa uppgifter kontrolleras samtidigt mot ett register i en handdator som kontrollanten bär med sig. Kontrollanterna har inte rätt att visitera dig eller fråga om du kan uppvisa exempelvis ett bankkort för att identifiera dig. (NJA 2019 s. 406). Om du vägrar att uppge dessa uppgifter kan kontrollanterna kalla till ordningsvakter.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar

Fatma Nasser AliRådgivare