FrågaPROCESSRÄTTVittna31/03/2017

Skyldighet att vittna i fall med närstående?

Min bror har blivit åtalad för misshandel och jag har blivit kallad till rättegången för att vittna. Jag vill verkligen inte det och undrar om jag kan slippa och i så fall hur ska jag gå till väga?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regleringen kring detta finner du i rättegångsbalken (RB).

Huvudregeln gällande vittnesmål är att alla medborgare har en skyldighet att avlägga ett sådant på en domstols begäran. Eftersom du och den åtalade är syskon finns det dock en undantagsregel som säger att du inte måste vittna, detta enligt 36 kap. 3 § RB. Där står det bl.a. att den som är syskon med parten ej är skyldig att avlägga vittnesmål.

Du ska trots detta infinna dig på rättegången och där på plats kommer domstolen informera dig om att du inte har någon skyldighet att vittna, detta enligt 36 kap. 10 § 2 st. RB, du kan då välja att inte vittna.

Jag hoppas du känner att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Elin NordemanRådgivare