Skyldighet att vittna i fall med närstående?
Fråga
Svar
Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Regleringen kring detta finner du i rättegångsbalken (RB).
Huvudregeln gällande vittnesmål är att alla medborgare har en skyldighet att avlägga ett sådant på en domstols begäran. Eftersom du och den åtalade är syskon finns det dock en undantagsregel som säger att du inte måste vittna, detta enligt 36 kap. 3 § RB. Där står det bl.a. att den som är syskon med parten ej är skyldig att avlägga vittnesmål. Du ska trots detta infinna dig på rättegången och där på plats kommer domstolen informera dig om att du inte har någon skyldighet att vittna, detta enligt 36 kap. 10 § 2 st. RB, du kan då välja att inte vittna. Jag hoppas du känner att du fått svar på din fråga!
Med vänlig hälsning,
Har du en egen fråga?
Få svar på dina juridiska frågor snabbt och kostnadsfritt, granska dina försäkringar och avtal mot lagrum, upprätta avtal direkt i tjänsten och behöver du jurist kan du eskalera ärendet helt inom plattformen.
Skapa konto- Framtagna av jurister
- Anpassas efter din situation
- Möjlighet till juristgranskning