FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott28/11/2020

Skyldighet att uppge förare vid hastighetsöverträdelse?

Hej, har fastnat vid en fortkörningskamera med företagsbil. Företaget har fått in att de vill ha en begäran om vem som körde bilen. Jobbet vet att det var jag men de har inte fyllt i "begäran om uppgifter om förare vid hastighetsöverträdelse" utan har skickat hem de papparena till mig. Måste jag fylla idem?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Sverige råder det inte ett ägaransvar vid hastighetsöverträdelser, utan ett föraransvar. Detta innebär att det inte är ägaren av bilen som kommer att bli skyldig till hastighetsöverträdelsen utan den som verkligen är föraren till fordonet. Vidare finns det ingen skyldighet att informera om vem som framfört fordonet vid hastighetsöverträdelsen.

Vid hastighetsöverträdelser som tas av en fartkamera jämför vanligtvis polisen bilden med olika pass- och körkortsbilder för att avgöra vem som framfört fordonet. När fordonet står på ett företag eller någon annan än föraren kommer polisen jämföra olika pass- och körkortsbilder och eventuellt begära uppgifter för att fastställa vem som varit den verkliga föraren i fråga. Detta innebär att det är upp till din arbetsgivare att bestämma om uppgifterna ska skickas in eller inte, eftersom det som nämnt ovan finns det ingen skyldighet att informera polisen om vem som framfört fordonet.

Om polisen skulle hitta en matchande bild kommer de att vända sig till personen i fråga, men om polisen inte skulle hitta någon bild som överensstämmer med fartkameran kommer ärandet med sannolikhet att läggas ned på grund av bristande bevisning. Av detta är mitt korta svar på din fråga att du inte behöver skicka in några uppgifter om förare vid hastighetsöverträdelse.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Arian ShadmehrRådgivare