FrågaÖVRIGTÖvrigt06/07/2022

Skyldighet att undersöka betalningsmottagare?

Hej! Jag har under 2021 skickat pengar till ett svensk registrerat växlingsföretag som ligger under finansinspektionens kontroll för att växla till bitcoin, men det har visat sig att det företag som pengarna skickades till utav växlingsföretaget stod på en varningslista hos finansinspektionen sedan 2020 och existerade inte utan jag var utsatt för ett bedrägeri. Min fråga är följande! är det rimligt/lagligt att jag skall stå för hela summan som har försvunnit och att växlingsföretaget ej straffas för att ha sänt iväg pengar utan att ha kontrollerat mottagaren?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar det som att du skickat pengar via ett registrerat svenskt bolag till ett annat för att köpa bitcoin. Det andra bolaget finns inte utan det var ett bedrägeri. Du undrar om du kan kräva det svenska bolaget på pengar för att de inte kollade upp mottagaren.

Skyldighet att kolla mottagaren

Bolag som bedriver registreringsskyldig finansiell verksamhet omfattas av penningtvättslagen (2017:630), PTL. Lagen ställer upp en skyldighet för bolag att stoppa betalningar om de misstänker att betalningen görs i penningtvättssyfte eller för att finansiera terrorism. Då det inte rör sig om sådant i detta fall hade bolaget ingen skyldighet att stoppa betalningen i ditt fall.

Generellt gäller att den som bedriver finansiell verksamhet inte har någon skyldighet att undersöka var pengarna går (det vore ju ganska inkräktande om banker alltid undersökte vem som tar emot betalningar och hur den personen beter sig). Om transaktionen inte omfattas av PTL finns det således ingen skyldighet (och kanske till och med förbud) mot att bolaget skulle undersöka mottagarens verksamhet.

Bolaget har inte gjort fel

Enligt min bedömning är det tyvärr så att växlingsbolaget inte har gjort något fel när de skickat pengarna. Huruvida det är rimligt kan man ha synpunkter på, men det är inte juridiskt fel. Därför kan du tyvärr inte heller kräva dem på pengar.

Har du någon följdfråga nås jag på vidar.wicklund@lawline.se.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Vidar WicklundRådgivare