FrågaÖVRIGTTV-licens13/06/2013

Skyldighet att betala licensavgift för smart mobiltelefon

Hej. Jag fick ett hem en faktura från Radiotjänsten ang att jag måste betala tv-avgiften pga jag har en Iphone/smartphone. Jag ringde upp de och undrade varför skulle jag göra det när Tv-licens gäller enbart för TV och datorer, medan jag har en mobil telefon med internet uppkoppling. Som jag mailar, ringer sms, små surfar och lyssna musik på. Tittar inte på tv överhuvudtaget. De säger allt som har en tv-mottagare som har möjlighet att kolla på tv måste tv-avgiften betalas. Mobil telefon är inte avsedd för att titta på tv, vilket gör hela situation helt absurd. Kan de göra så? Jag är en student som går på en studitakt på 150% då jag läser 2 kurser i olika terminer samtidigt. Samt att jag jobbar 4-5 dagar i veckan för att kunna betala min hyra och utgifter på lägenhet på 25kv för jag har ingen CSN medel eller lån.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Enligt lagen om finansiering av radio och TV i allmänhetens tjänst (se https://lagen.nu/1989:41) 2 a § ska den som innehar en TV-mottagare betala radio- och TV-avgift (licensavgift). Med TV-mottagare menas i det här sammanhanget enligt 2 §

"en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV-program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål".

Det räcker alltså med att man har en TV-mottagare, huruvida man faktiskt tittar på TV eller inte spelar ingen roll.

I och med att SVT och TV4 sedan en tid tillbaka kan ses live över internet räknas numera också datorer, surfplattor och smarta mobiltelefoner med internetuppkoppling som TV-mottagare, även om dessa också kan användas för annat än att se på TV. Detta är föga förvånande en aning kontroversiellt (särskilt med tanke på formuleringen "avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV-program") och det utreds om man i framtiden kan tänka sig någon annan lösning, exempelvis en skattefinansiering av public service. I nuläget är det dock den ovan beskrivna ordningen med licensavgift för TV-mottagare som gäller.

Radiotjänst uppger förvisso på sin hemsida att de inte uttryckligen frågar om man har just en smart mobiltelefon när de ringer upp presumtiva kunder (se http://www.radiotjänst.se/Avgiften/Lagar-och-regler/Avgiftsplikt-for-t-ex-datorer-och-surfplattor/), detta med anledning av att de bedömer att det är så pass få hushåll som inte också har någon annan TV-mottagare, exempelvis en TV eller en dator. Är det dock så att de har fått reda på att du har en smart mobiltelefon har de rätt att fakturera dig, då en smart mobiltelefon de facto räknas som en TV-mottagare enligt det nuvarande rättsläget.

Hör gärna av dig om det är något mer du undrar över.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare