FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott07/05/2021

Skyldig att besvara polisens förfrågan om förare vid hastighetsöverträdelse?

Min mor fick hem ett brev från polisen med för att uppge förare vid hastighetsöverträdelse. Som jag förstår det så finns det inget krav på henne att uppge någon form av information då hon inte var skyldig för "brottet" själv. Hur går man tillväga för att inte svara eller uppge att man inte vet och inte tänker svara? Står ju inget finstilt i brevet och de lagarna som pekas på i brevet verkar ha väldigt lite att göra med någon form av krav mer än att hon är "vittne" och skulle kunna kallas in på förhör?

"Begär" samt ett "Sista svarsdatum" på brevet gör ju att det låter som något väldigt negativt om hon inte skulle svara. Men är det bara kasta brevet eller skicka tillbaka det tomt eller hur går man tillväga?

Det lyder såhär:

"Du är registrerad ägare/brukare av det ovan angivna fordonet. Polismyndigheten begär därför att du uppger vem som var förare eller vem som hade tillgång till fordonet vid det aktuella tillfället. Detta görs med stöd av 23 kap. 6 § rättegångsbalken och 8 § förundersökningskungörelsen (1947:948)."

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hastighetsöverträdelser är ett föraransvar och inte ett ägaransvar, vilket innebär att det endast är den person som körde bilen som kan bötfällas för fortkörningen.

Om det inte går att identifiera personen på bilden skickas en förfrågan till bilens ägare om vem som kört bilen vid den aktuella tidpunkten. Ägaren har dock ingen lagstadgad skyldighet att identifiera och uppge vem som körde bilen vid fortkörningen.

Att identifiera föraren vid fortkörning underlättar alltså polisens arbete och bidrar till samhällsnytta. Din mor är alltså inte skyldig att uppge förarens namn eller att besvara brevet.

Jag hoppas detta besvarade din fråga!

Vänliga hälsningar,

Sophie CronenbergerRådgivare