Skuldtäckning vid skilsmässa

Hej

Jag separerade för ett tag sedan.

Min fråga är under tiden vi var sambo så pluggade min dåvarande flickvän och tog studielån. Ska jag betala hälften av hennes studielån nu när vi separerat? Vi var även gifta något år men det var efter studierna var avslutade.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Jag kommer i mitt svar anta att du och din före detta fru står inför bodelning pga äktenskapsskillnad. Alltså att ni precis har genomgått skilsmässa.

I Äktenskapsbalken regleras skuldtäckningen mellan makar. Med skuldtäckning menas att ena makens anspråk på att få vara med och dela på den andra makens giftorättsgods tillgodoses först efter det att den andre makens skulder dragits av från makens egna giftorättsgods.

Om det skulle vara så att den ena makens skulder övergår makens tillgångar blir dennes "bidrag" i bodelningen 0 kronor, man anger aldrig ett minustal. Dvs, om den ena makens skulder uppgår till ett värde om 1 000 000 kr och tillgångarna uppgår till 500 000 kr, blir den makens "bidrag" i bodelningen 0 kronor och inte - 500 000 kr.

För dig innebär det att du inte kommer att behöva stå för din föredettas skulder men de kommer att förminska de tillgångar hon adderar till det ni ska dela lika på.

Hoppas detta har gett dig mer klarhet.

Med vänlig hälsning,

Jesper LublinRådgivare