Skuldsanering och dödsbo

Min pappa har genomgått en skuldsanering som avslutats för 2 år sedan. Han har nu gått bort och dödsboet har fått brev om en skuld på 438305 kr. Är det meningen att vi ska betala de pengar pappa sparat senaste året till fordringsägare? Det gäller cirka 40000 kr efter begravningen är betald. Dessa pengar är inte något jag och min syster får behålla?

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår tyvärr inte av din fråga om skulden på 438 305 kr var en del av skuldsaneringen och därmed skrevs av, eller om det är en skuld som inte ingick i skuldsaneringen och därmed fortfarande gäller och kan drivas in. Jag kommer därför att besvara din fråga utifrån båda situationerna.

Vad innebär skuldsaneringen?

En skuldsanering innebär att den skuldsatte befrias från de skulder som ingick i skuldsaneringen, innebärandes att det inte går att kräva personen på mer betalt efter att skuldsaneringen är avslutad (47 § skuldsaneringslagen). I skuldsaneringen ingår alla fordringar som den skuldsatte har, med vissa undantag (30 § skuldsaneringslagen). Undantagen är fordringar på familjerättsliga underhåll, fordringar för vilka fordringsägaren har panträtt eller annan säkerhet , fordringar för vilka fordringsägaren har fått ett utmätningsbeslut i innan den skuldsatte fick ett beslut om skuldsanering, fordringar som inte är förfallna och som är beroende av att fordringsägaren utför sin avtalsprestation, samt fordringar som är tvistiga (31 § skuldsaneringslagen).

I ditt fall innebär detta att om skulden på 438 305 kr ingick i skuldsaneringen kan den inte göras gällande av fordringsägaren mot dödsboet. Det innebär att de 40 000 kr kommer att gå till dig och din syster i arv (förutsatt att inget testamente finns). Om skulden inte ingick i skuldsaneringen, och den därför fortfarande kan drivas in av fordringsägaren, gäller i stället vad jag skriver nedan.

Dödsboet är skyldigt att betala dess skulder

När en person avlider träder övergår alla tillgångar och skulder som personen hade till ett dödsbo. Det innebär att dödsboet övertar det ekonomiska ansvaret för dess skulder. Skulderna ska betalas med dödsboets tillgångar, dvs. det som egentligen skulle ha gått till arv.  Om skulderna är större än tillgångarna kommer skulderna inte att kunna betalas i sin helhet och dödsboet kan då begäras i konkurs (. Begravnings- och bouppteckningskostnader ska betalas först och det som sedan finns kvar kommer att gå till att betala resterande skulder. I den mån skulderna inte kan betalas, avskrivs dem och dödsboet kommer då att ha noll kronor i tillgångar.

I ditt fall innebär det att de tillgångar som finns kvar i dödsboet efter begravnings- och bouppteckningskostnader kommer att gå till att betala skulden på 438 305 kr. Tillgångarna på 40 000 kr kommer alltså inte att gå till dig och din syster.

Slutsats

Förutsatt att skulden på 438 305 kr ingick i skuldsaneringen saknar fordringsägaren rätt att driva in den, och de tillgångar som dödsboet har kommer att gå till dig och din syster i arv. Om skulden inte ingick i skuldsaneringen innebär det att alla tillgångar som dödsboet har (med undantag för begravnings- och bouppteckningskostnader som ska betalas först) kommer att gå till att betala skulden. Det innebär i så fall att du och din syster inte får behålla de 40 000 kr som finns kvar.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Jasmine AtieRådgivare