Skuld och betalningsföreläggande

Hej. Jag har ett stort problem. Min f.d. sambo har varit skyldig mig pengar sedan 2008. Jag tog från början över hennes skuld till Kronofogden på ca 80.000 kr. Efter 4 år tillsammans växte både hennes och mina skulder. Efter en ihopräkning landade summan hon var skyldig mig (exkl ränta) på 165.000 kr. Jag har fått ca 5.000 kr tillbaka från henne. Nu har jag ett bra tag bett henne att titta på Alla alternativ för att betala hela summan tillbaka - men får knappt några svar. Vad bör jag göra? Jag är totalt låst... Har dock ett skuldebrev som bevisar. Mvh Fredrik

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Vad du kan göra är att kontakta kronofogden som kan utfärda ett betalningsföreläggande. Du hittar information HÄR.

Kronofogden kommer då att kontakta din f.d. sambo via post med krav på betalning. I brevet finns ett kvitto som din f.d. sambo ska skriva på och skicka tillbaka. Det är ett bevis på att brevet har kommit fram.

Din f.d. sambo kan agera genom att betala av skulden. Då kan du ta tillbaka din ansökan.

Ett annat alternativ är att hon bestrider skulden. Då blir du informerad av kronofogden och du kan föra ärendet vidare till domstol. Om du väljer att gå vidare avgör domstolen om det föreligger en skyldighet för din f.d. sambo att betala. Då blir det mest en bevisfråga om huruvida det finns en skuld eller inte. Om du väljer att inte gå vidare skrivs ärendet av.

Om di f.d. sambo väljer att inte svara på föreläggandet medelas ett utslag där din sambo förpliktigas att betala vad du har begärt.

Hoppas att mitt svar var till någon hjälp. Du är välkommen att kontakta mig igen om du har fler frågor!

Joakim WahlgrenRådgivare