Skuld och arv

Hej jag har en fråga. Vi tar ett exempel om jag skulle låna säg 40000 kr av min mamma och hon går bort. Vad händer då med det lånet jag är skyldig henne? Då vi är fler barn i arvet. Kommer jag fortfarande få av arvet eller kommer det dra av skuld från eventuellt arvet. Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej! Stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När en person avlider ska dennes tillgångar och skulder tas upp i bouppteckningen och övergå till dödsboet (20 kap. 4 § Ärvdabalken). Skulden finns fortfarande kvar men ska då istället betalas till en annan borgenär, vilket i detta fall blir dödsboet. Detta innebär att om du skulle ta ett lån av din mamma men hon dör innan du hinner betala tillbaka skulden så sker ett så kallat borgenärsbyte som resulterar i att summan ska återbetalas till dödsboet. Därefter ska kvarlåtenskapen i vanlig ordning fördelas mellan hennes arvingar enligt 2 kapitlet Ärvdabalken.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att vända dig till oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare