Skriva skuldebrev eller andelsöverlåtelse

Hej!

Min mamma gick in med 700.000 kr 2015 när jag köpte min bostadsrätt för 2,4 milj . Vi skrev inga papper på detta eftersom jag är hennes enda barn och vi har en mycket nära relation. Och vi skrev inte heller in henne som andelsägare utan jag har hela tiden ägt 100% av bostadsrätten. Jag sålde den bostadsrätten 2018 och köpte en ny för ca 3,7 miljoner. Den är numera obelånad, men mamma har alltså varit med och finansierat den med de 700.000 kr som hon "gav" mig 2015. Det har känts ok eftersom min mamma i dagsläget är min enda arvinge.

Men jag är nu gravid med min särbo. Vi planerar att ha kvar varsin bostadsrätt efter att barnet fötts. Jag inser nu att om jag dör kommer det vara mitt barn och inte längre min mamma som ärver mig. (Och om jag och särbon väljer att gifta oss blir det han som ärver.) Hur gör jag bäst för att skydda min mamma, så att hon får tillbaka sina pengar om jag dör? Är det genom andelsägande (tillåts av brf och jag är ok med att det kan bli så att hon får mer än 700.000 kr om priserna går upp). Eller är det bättre att skriva ett skuldbrev? Av någon anledning känns det säkrare om hon äger en del av lägenheten. Det känns som att ett skuldbrev upprättat mellan privatpersoner och dessutom såhär i efterhand lättare kan ifrågasättas. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Utifrån den situation som du beskriver, och utifrån frågan du tar upp vad som är bäst att göra för att din mor ska få ärva dig vid din död kommer jag ta upp två alternativt som jag anser mest relevanta samt bästa att genomföra.

Alternativ nr 1: Det är att göra precis som du säger med andelsöverlåtande på exempelvis 20% eller vilken del ni nu än kommer överens om. Detta för att garantera din mor hennes pengar tillbaka då den delen av lägenheten ägs av din mor och inte kan ärvas. Detta medför att din mor kan få tillbaka pengarna genom att begära att din särbo/ditt barn i framtiden ska lösa ut henne (köper tillbaka andelen). Nackdelen med ett sådant överlåtande är om du skulle behöva belåna lägenheten så kan du inte få tillgång till dennes fulla värde, då du endast kan belåna den del du äger.

Alternativ nr 2: Det är att ni skriver ett testamente där du anger att andel av lägenheten ska tillfalla din mor eller att vid din död så ska din mor få ärva 700 000 kr av dig. Make är garanterad cirka 160 000 kr när make/maka dör enligt 3 kap 2 § ärvdabalken, vilket medför att så länge det finns pengar till både make och din mor, så finns inget problem. Du har även rätt att testamentera bort 50 % av barnets arvslott enligt 7 kap 1 § Ärvdabalken. Detta medför att om du har totala tillgångar på 1,4 miljoner som ska ärvas av ditt barn, så har du rätt att testamentera bort 700 000 kr till din mor. På detta sätt garanterar du att din mor alltid kommer få ärva dig. Detta bör vara det bästa sättet även för dig, för då har du rätt att belåna hela lägenheten om du skulle behöva pengar, ska köpa annan bostad etc då du fortfarande står som ägare till hela lägenheten.

Slutsats: jag skulle rekommendera alternativ nr 2, att skriva ett testamente. Mall för att göra detta finns gratis att ladda ned på nätet, om man googlar på gratis mall testamente. Du kan självklart genomföra en andelsöverlåtelse redan nu, med effekt av att du inte har tillgång till lägenhetens hela värde i framtiden.

Hoppas att de var svar på din fråga!

Oscar RudénRådgivare