FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt14/02/2021

Skolval vid gemensam vårdnad

Jag och min sons mamma har gemensam vårdnad om vår son som nu ska börja 7:an. Sonen bor varannan vecka.

Vi bor i samma kommun.

Sonen vill börja 7an i den skolan vi bor vid.

Men hans mamma vägrar. Hon vill att han ska gå i skolan närmst henne. Sonen vill absolut inte detta. Hur går man till väga nu? Just nu står vi här att vi kryssar i vårt skolval, sen går hon in och ändrar till sitt skolval för honom. Vi kommer aldrig överens.

Ska tilläggas att han är folkbokförd hon mamman genom urkundsförfalskning. Han va folkbokförd hos mig men hon förfalskade min namnteckning och ändrade hans adress.

Detta har jag tom papper på från Skatteverket att de ser att det är förfalskat, men då de redan hunnit godkänna det innan vi kom på att hon gjort detta så kan de inte dra tillbaka det.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är frågan?

Jag uppfattar det som att du undrar vad som gäller inför din sons skolval. Regler kring barn och vårdnad finns i föräldrabalken (FB).

Skolval

Ett barns vårdnadshavare har både rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter. Barnets egna synpunkter och önskemål ska vårdnadshavaren ta allt större hänsyn till i takt med barnets stigande ålder och utveckling. (6 kap. 11 § FB).

I ditt fall är både du och din sons mamma vårdnadshavare och därför har ni gemensam bestämmanderätt. Det betyder att ni båda måste vara överens om viktigare frågor som rör ert barn. Exempel på viktigare frågor är beslut om i vilken skola barnet ska gå i och på vilken ort barnet ska bo. (6 kap. 13 § FB).

Det finns tyvärr inte så mycket mer vägledning jag kan ge dig inför skolvalet. Som sagt måste du och sonens mamma vara överens och ni ska också ta hänsyn till er sons synpunkter och önskemål.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RosenqvistRådgivare