FrågaÖVRIGTÖvrigt23/06/2022

Skoluppgift i affärsjuridik

Hej! Jag hade ett prov i svensk affärsjuridik. Det rätta svaren verkar dock inte stämma. Skulle vara mycket tacksamt och lärorikt om någon kunde kolla på detta.   Question 8, which of the following options are incorrect. a The Swedish model is characterised by the strong position of the shareholder and they can intervene in any part of the company's business. b The shareholders, can at any time and without cause, remove a board member from office. c The Swedish companies act requires that the shareholder engages in corporate governance.  d The general meeting decides on the compensation of the board. e Minority shareholders are granted strong protection against abuse of power from majority shareholders. Här angavs svaret att enbart C var korrekt. Är dock inte även b korrekt då det krävs ett extrainkallad bolagsstämma för att avsätta styrelsen, vilket tar minst två veckor ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vi på Lawline har som policy att inte svara på frågor som har med skolarbeten att göra. Jag hänvisar dig därför till relevant kurslitteratur och lagtext.

Lycka till!

Vänliga hälsningar,

Noa ShasavarRådgivare