FrågaARKIVÖvrigt24/08/2017

Skolfrågor besvaras ej

Hejsan!

Jag är en socionomstudent med en SOL-fråga, hoppas det går bra. Rättsfallet handlar om att läraren gör en oroanmälan på ett barn till Soc.

Socialtjänsten bör göra en utredning för att få reda på mer om fallet och kommer och knackar på dörren för en husrannsakan och den inneboende (föräldern) vägrar att öppna dörren. Soc kontaktar hyresvärden och de tar sig in ändå. Soc fotar i lägenheten för dokumentation till utredningen fastän föräldern demostrerar och inte vill det. Eftetsom barnets bästa alltid kommer först är frågan om detta är okej eller om soc går emot lagen då de tar sig ofrivilligt in i lägenheten samt tar foton utan tillåtelse.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga!

Lawline besvarar tyvärr inte skolfrågor.

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare