FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt04/12/2019

Skolfråga familjerätt

Hej, jag har en skoluppgift som är lite svårtolkad och jag tycker att det är svårt att hitta svar på mina frågor. Bifogar uppgiften ifall att ni kan hjälpa mig.

Lena och Niklas har varit ihop i 15 år och har en dotter, Pia, som idag är 13 år. De har även en son, Per, som är 5 år. De gifte sig för 3 år sedan. Lena har i drygt ett år velat lämna Niklas pga hans spelberoende och alkoholmissbruk. Han har även vid några tillfällen betett sig våldsamt mot Lena. Hon har dock stannat kvar eftersom hon hoppats på att det ska bli bättre då Niklas påbörjat behandling via kommunen. Niklas har även hotat med att begära ensam vårdnad om hon lämnar honom. Han säger att han kommer få det eftersom Lena inte har någon inkomst så hon kan inte ta hand om Pia och Per. Pia har uttryckt att hon gillar mamma Lena mer än pappa Niklas, som hon är lite rädd för.

Frågan är: Hjälp Lena att reda ut vad som gäller beträffande henne och barnen vid en skilsmässa. Ge lagstöd för ert resonemang, dvs hänvisa till de ställen i lagen som kan hjälpa er att lösa frågan.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Eftersom Lawline inte besvarar skolfrågor, kan jag tyvärr inte hjälpa dig med din fråga.

Jag kan istället hänvisa dig till lagkommentarer eller förarbeten (motiv och syften till lagen) till äktenskapsbalken och föräldrabalken.

Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Catarina Franco EdlundRådgivare