Skilsmässa med betänketid

Jag ansökte om skillsmässa efter att blivit misshandlad av min man. Vi har inga gemensamma barn under 16år och hans dotter har mamman ensam vårdnad av. Varför får vi 6mån betänketid? Min advokat kryssade i ej betänketid på pappret så det var solklart! Jag förstår inte vad problemet är?

Vad kan hända mig under den här tiden? Vad kan han köpa el sälja och sedan kräva mig på hälften?

Ska säga också att han besöksförbud mot mig.

Jag är orolig för vad han kan hitta på under den här tiden! Jag är rädd att han försöka få mig dödad. Han väntar nu på domen och är utsläppt från häktet!

Tack på förhand! Hoppas på bra svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Regler om skilsmässor finns i 5 kap äktenskapsbalken (ÄktB). Enligt 5:1 och 5:2 ÄktB krävs betänketid innan skilsmässan i tre olika situationer: när det finns minst ett hemmaboende barn under 16 år (om barnen är gemensamma eller inte spelar här ingen roll), när båda makarna begär betänketid samt om makarna inte är överens om att skiljas. Eftersom ni inte har något barn under 16 år som bor hos er och du inte har begärt betänketid finns det bara ett alternativ kvar. Det är att din man inte vill skiljas utan har motsatt sig skilsmässan. Då ska skilsmässan alltid föregås av betänketid.

Under er betänketid kommer ni att sälja och köpa saker vilket medför att era egendomsförhållanden förändras. Detta spelar dock ingen roll eftersom det är egendomsförhållandena på den så kallade brytdagen som är grunden för den kommande bodelningen, se 9:2 ÄktB. Brytdagen är den dag när din ansökan om skilsmässa lämnades in till tingsrätten. Du behöver därför inte oroa dig för vad din make köper, säljer eller liknande under betänketiden.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare