Skilsmässa i Sverige när makarna är folkbokförda utomlands

Hej!

Vi är folkbokförda i Monaco sedan 2015-12-31. gifta i Sverige sedan 2005. Vi har två gemensamma barn 5 och 8 år gamla. Vi vill ansökan om skilsmässa och är båda överens gällande barnen,delad vårdnad osv. Kan vi göra detta i Sverige och hur går processen till? Behöver vi göra något mera än ath skicka in ansökan?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Skilsmässa i Sverige
Eftersom att ni är gifta i Sverige och jag förutsätter att ni är svenska medborgare så kan ni ansöka om skilsmässa i Sverige. Ni ansöker genom att skicka in en blankett till Stockholms tingsrätt eftersom att ingen av er är folkbokförda i Sverige. Blanketten hittar ni på Sveriges domstolars hemsida.

Förfarandet
Processen går till så att i skickar in ansökan till tingsrätten. Eftersom att ni bor tillsammans med barn som är under 16 år kommer ni att få en betänketid på sex månader enligt 5 kapitlet 1 § Äktenskapsbalken. De sex månadernas betänketid börjar löpa när ni gemensamt eller en av er ansöker om äktenskapsskillnad enligt 5 kapitel 3 § Äktenskapsbalken. När de sexmånaderna har gått så ska en dom om äktenskapsskillnad meddelas om någon av makarna framställer ett sådant yrkande. Skulle ni glömma av att framställa det yrkandet så förfaller ansökan och skilsmässa och processen måste göras om.

Skulle det vara så att ni har levt skilda i minst två år har ni rätt att ansöka om äktenskapsskillnad utan betänketid enligt 5 kapitel 4 § Äktenskapsbalken.

Hoppas att ni fått svar på era frågor, om det skulle vara något mer ni undrar över så tveka inte att ställa en ytterligare fråga till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Signe LundgrenRådgivare