FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt24/03/2023

Skillnaden mellan oaktsamhet och en olyckshändelse

Vad är skillnaden mellan en olycka och oaktsamhet? Om man t.ex. tappar något i en affär och inte väljer att ta upp den, och att någon sedan snubblar på den. Räknas det som oaktsamhet? Eller måste faran vara mer tydlig?

Lawline svarar

Hej och stort tack för du vänder dig med din fråga till oss på Lawline!

Till att börja med ska jag försöka förklara vad oaktsamhet är. I allmänt språk kan man säga att oaktsamhet är att man avviker från aktsamhetsnormen, dvs vad en “normal” person hade gjort. Det finns två former av oaktsamhet, nämligen medveten oaktsamhet och omedveten oaktsamhet.

Två former av oaktsamhet

Omedveten oaktsamhet innebär att man inser att det finns en risk att något händer, men gör det ändå. Alltså är man likgiltig inför risken, men inte inför följden. Om man hade vetat att t.ex. någon skulle snubbla så hade man inte lämnat kvar saken där. Det verkar vara den situationen du beskriver: i de flesta situationer borde man vara införstådd med att någon kan ramla men hoppas att ingen ska göra det.

Medveten oaktsamhet innebär att man inte ens inser att det finns en risk, men man borde ha insett risken. Även här skulle personen i fråga inte utfört handlingen om han visste följden. Det ka t.ex. vara att genom att tänka efter så hade personen insett och det kunde begäras eftersom det fanns tid till det.

Det ska dock finnas viss rimlighet i följden, det får inte vara en allför långdragen följd för att ansvar ska följa.

Olycka - håller sig inom aktsamhetsnormen

En olycka däremot, är där en normalt aktsam person inte hade insett hade borde ha insett risken för något. Händelsen var alltså ingens fel och ansvar kan inte utkrävas.

Oaktsamhet inom straffrätt och skadeståndsrätt

Om ansvar följer beror vidare på situationen. För att straffrättsligt ansvar ska följa pga oaktsamhet så måste det särskilt föreskrivas i den aktuella brottsbestämmelsen, eftersom att uppsåt är huvudregeln, 1 kap 2 § BrB. Den situationen du beskriver med att någon halkar på något som någon borde tagit upp kan t.ex. vara vållande till kroppsskada, där är oaktsamhet straffbelagd, 3 kap 8 § BrB. Inom skadeståndsrätten däremot är huvudregeln att den som orsakar en skada genom oaktsamhet (eller uppsåt, alltså med avsikt) ska ersätta skadan, 2 kap 1 § skadeståndslagen. Uppstår skadan däremot av en olyckshändelse kan personen inte dömas att betala skadestånd.

Det kan dock sägas att det finns en liten gråzon mellan oaktsamhet och olycka, det görs en oaktsamhetsbedömning i varje enskilt fall där man bedömer om personen borde insett med beaktande av omständigheterna.

Jag hoppas mitt svar i vart fall gav dig lite mer insikt i frågan.

Julia NilssonRådgivare