Skillnaden mellan giftorättsgods och enskild egendom.

Hej

Jag äger ett hus som är värt 3000000 kr och har ett barn, jag står själv som ägare i kontraktet och lånelöftet är på mitt namn. Nu har jag träffat en kille och vi vill gifta oss, ifall att vi bestämmer oss i framtiden att skilja oss o vill inte bo längre tillsammans och vara gifta, har han rätt att ta halva huset?? Jag hörde att regeln sägar att han har rätt till det? Tycker att det är orättvis men hoppas att någon kan svara på mitt fråga tack!!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Av 9 kap. 1 § äktenskapsbalken framgår att när ett äktenskap upplöses ska makarnas egendom fördelas mellan dem genom bodelning. Av 10 kap. 1 § ÄktB framgår att i bodelningen ska makarnas giftorättsgods ingå. i 7 kap. 1 § ÄktB stadgas att en makes egendom är giftorättsgods i den mån det inte är enskild egendom. Vad som är enskild egendom framgår av 7 kap. 2 § ÄktB. Tex kan nämnas egendom som till följd av äktenskapsförord är enskild.

Svaret är att din kille, om ni bestämmer er för att gifta er, har rätt till halva huset vid en skilsmässa. Ni har dock möjlighet att skriva ett äktenskapsförord som stadgar att huset ska vara din enskilda egendom och inte delas vid en eventuell skilsmässa. Om ni vill upprätta ett äktenskapsförord skulle jag rekommendera att ni tar hjälp av våran avtalstjänst. http://lawline.se/vara_tjanster/avtal. Ni får då hjälp med att upprätta ett juridiskt korrekt äktenskapsförord.

Jag hoppas att detta besvarade dina frågor!

Med vänlig hälsning,

Jakob BorinRådgivare