FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder25/04/2017

Skillnad på att vara fjorton och femton år vid brott

Vad är det för skillnad om man är 14 eller fyllt femton när polis ingriper?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår från att du menar om fjorton- eller femtonåringen har begått ett brott. Det korta svaret är att en femtonåring kan dömas för sina brott, vilket en fjortonåring inte kan.

I Sverige blir man straffbar först när man fyller femton år. Om du begår ett brott innan dess kan de sociala myndigheterna istället komma att kopplas in.

Om du har några fler frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på lawline.se/boka.

Anna RunelövRådgivare