Skillnad gällande arv vid giftermål och samboskap

Vad skiljer mellan om man är gift eller sambo vid arv?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänt dig till Lawline med din fråga!

Vid giftermål är huvudregeln att den efterlevande maken ärver den avlidne maken enligt 3 kap. 1 § Ärvdabalken (ÄB)(https://lagen.nu/1958:637#K3P1S1). Den ärver då före andra arvingar och dessa kommer först få ut sitt arv när den efterlevande maken dör.

Vid ett samboförhållande finns det ingen legal arvsrätt, det vill säga den efterlevande sambon ärver inte före arvingar. För att den efterlevande sambon ska ärva efter den avlidne sambos krävs då något som kallas inbördes testamente. Ett inbördes testamente är ett testamente där två eller flera personer förordnar till förmån för varandra. I detta fall har ett inbördes testamente funktionen att den efterlevande sambon helt enkelt ärver kvarlåtenskapen efter den avlidna sambon.

Det jag skrivit ovan är de väsentliga skillnaderna mellan samboskap och giftermål vid arv. Om du har en följdfråga av specifik art inom detta område, skriv gärna denna fråga i kommentarsfältet så svarar jag så snabbt jag kan.

Med vänliga hälsningar

Anton MagnussonRådgivare