Skilja sig i Grekland

Hej,

Vi skilde oss i Sverige för ett antal år sedan, jag svensk medborgare, min x-man grekisk.

Nu behövs han visa ett beslut i Grekland.

Hur bär jag mig åt? Förenklar det att bådas länder är medlemmar i EU?

Tacksam för vägledning.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

I och med EU-samarbetet har en svensk skilsmässodom rättsverkan i de andra EU-länderna, där Grekland som bekant är med. Av Bryssel II-förordningens artikel 21.1 framgår att en sådan dom ska gälla utan att ni behöver göra någonting.

Om din ex-make nu ändå behöver ett sådant ”intyg” kan ni antingen:

- få skilsmässodomen översatt och notariserad (det finns företag som gör detta om du googlar)

eller

- be grekiska sociala myndigheter om ett utdrag om att ni är skilda.

Tyvärr skiljer sig juridik och praktik ofta åt så jag rekommenderar ändå att ni får den ursprungliga skilsmässodomen översatt enligt första alternativet för enkelhetens skull. Det kan hända att de grekiska myndigheterna inte registrerat skilsmässan eller att de tar lång tid på sig att ta fram ett sådant utdrag då de först måste vända sig till svenska myndigheter. Så det bästa är att få den ursprungliga domen översatt.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare