FrågaÖVRIGTÖvrigt30/06/2022

Skattettilläg när hyresvärd skrivit en som sambo?

Hej! När jag flyttade in i min nuvarande lgh så frågade jag hyresvärden om vilket lgh nummer jag skulle skriva på adressändringen. Min hyresvärd gav mig då hans lägenhetsnummer medvetet så vi har stått som sambos i 3 år. Utan min vetskap. Det var min vän som upptäckte det. Han sa i julas att jag måste byta lgh nummer för att han ska gå i pension och att han då får så lite pension om vi står som sambos. Han har gjort detta medvetet för att slippa deklarera inkomst från min hyra. Min fråga är då kan han bli skönstaxerad om det kommer fram till Skatteverket ? Detta är ett hus med 2 lgh, jag bor uppe och min hyresvärd nere. Plus att han har kameror i hela huset, 5 st som jag vet om. En i trapphuset som är riktad mot ytterdörren och en som är riktad mot tvättstugan, en vid ingången riktad ut mot gatan, en ovanför hans fönster riktad ner mot staden, och en på hans altan. Får man ha det så?? Jag känner mig väldigt kontrollerad, kränkt och lurad av honom. Han har visat mig filmer på folk som ringt på dörren och frågat mig om det är någon man som skulle besöka mig. Hur gör man i ett sådant här ärende?? Tacksam för snabbt svar.

Lawline svarar

Skönstaxering

Din hyresvärd har haft en hyresinkomst vilket är beskattningsbar inkomst (IL 42:1). Utan att göra en fullständigt skattemässig värdering så är det uppenbart att någon skatt ska betalas på denna inkomst. Eftersom hyresvärden lämnat en oriktig uppgift i sin deklaration, dvs avsaknaden av hyresinkomsten, så riskerar han att behöva betala skattetillägg (Skatteförfarandelagen 49:4). Detta är tekniskt sett inte samma sak som skönsbeskattning men de två fenomenen är väldigt lika.

Kameror

Kamerorna riktade mot dörren, tvättstugan och altanen utgör förmodligen inget problem eftersom de kan anses vara kamerabevakning av en fysisk person för ändamål av privat natur (kamerabevakningslag 5§). Dock måste din hyresgäst fortfarande följa de stränga krav som ställs i GDPR (du kan läsa om dem här). De kameror som riktar sig mot gatan och staden är dock inte tillåtna eftersom de fångar upp offentliga platser, för dessa kameror behövs tillstånd.

Jag hoppas detta svarar på dina frågor. Du är varmt välkommen att ställa fler frågot till oss på Lawline.

Adam WinqvistRådgivare