Skall ersättning för arbetsskada ingå i bodelning?

Om en arbetsskada anmälts under äktenskap och ett engångsbelopp utbetalats skall då detta komma den andra parten tillgodo vid en skilsmässa eller är den personlig?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Om du har fått utbetalt en ersättning för en arbetsskada innebär det att du antagligen fått det genom en försäkring din arbetsgivare haft för dig. Du har alltså fått ersättning för en personskada från en annans ansvarsförsäkring.

Vad gäller ersättning för personskada från så väl egen försäkring som från annan ansvarsförsäkring är bedömningen så att man skall få undanta sådan utbetalning från bodelningen. Detta framgår av 10:2 a i äktenskapsbalken. Ersättningen kan alltså inte komma din make/maka tillgodo vid en eventuell skilsmässa.

Hoppas detta gav dig svar på frågan!

Med vänlig hälsning

Matilda BonaRådgivare