Skaffa utländskt körkort för att kringgå återkallelse av svenskt körkort

Hej, jag har spärrtid hos transportstyrelsen och jag undrar om jag kan skaffa ett utländskt körkort och köra på i Sverige? Vet att det är moraliskt fel men rent lag mässigt tillåtet?

Svensk medborgare.

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Enligt 6 kap. 2 § första stycket tredje punkten körkortslagen gäller ett utländskt körkort inte i Sverige om innehavaren av det utländska körkortet också har ett svenskt körkort och detta är omhändertaget eller återkallat.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare