FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll15/04/2020

Ska underhåll betalas ut till gymnasieelev som inte studerar?

Om ett barn är fyllda 18 och är inskriven på gymnasieskola men skolkar så pass mycket så att det föreligger F i alla eller flertalet ämnen och har dessutom mist studiebidraget från CSN då eleven inte anses bedriva studier på heltid, har man då som förälder ändock underhållsskyldighet?

Borde man väl inte ha med tanke på att CSN inte anser att studier pågår i tillräcklig utsträckning för att få studiebidrag.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som förälder är du skyldig att betala ut underhåll till ditt barn om barnet är under 21 år och utbildar sig på grundskola eller gymnasiet (7 kapitlet 1 § 2 st föräldrabalken).

Att barnet i fråga får låga betyg och förlorar sitt studiebidrag på grund av skolk påverkar inte den underhållsskyldigheten föräldrarna har. Det som spelar roll är om barnet är gymnasieelev; inte om det är en gymnasieelev med godkända betyg. Fram till den dagen som barnet tar sin examen eller väljer att hoppa av sin utbildning/avsluta sin gymnasieutbildning är föräldrarna skyldiga att betala underhåll.

Jag hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Liv StålhammarRådgivare