FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt25/03/2019

Ska mitt ex överta lånet på bilen och köpa ut mig?

Hej. Jag och mitt ex hade köpt bilen gemensamt, billån stå på båda. Han ska behålla bilen. Är det inte så att han måste köpa ut mig eller hur funkar det? Ska bilen värderas först eller ska han bara ta över lån som är kvar?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns olika svar på din fråga beroende på om ni var gifta eller sambor, eftersom det regleras i olika lagar Äktenskapsbalken, Sambolagen.

Om ni var gifta är utgångspunkten att all egendom är giftorättsgods, som inte är enskild egendom (ÄktB 7:1, 7:2). När man då separerar så delar ni lika på värdet av allt giftorättsgods, varpå ni senare fördelar själva egendomen mellan er till motsvarande värde. Om ditt ex vill ha bilen, och den skulle ha ett högre värde än resterande saker ska han mycket riktigt köpa ut dig ur bilen. Lånet är som utgångspunkt solidariskt, om inget annan framgår av avtalet, vilket innebär att långivaren kan kräva någon utav er på betalning. Denne får i sin tur rätt att kräva värdet på halva summan av den andre. Om ni vill skriva över lånet rekommenderar jag er att ta kontakt med er långivare, eftersom dessa avgöra om det är möjligt eller inte. Eftersom ni tagit lånet tillsammans har de ingen skyldighet att faktiskt skriva över lånet på en utav er, särskilt om det är stort lån.

Om ni istället var sambor, ska enligt sambolagen enbart delas lika på det gemensamma bostad och bohaget (ex. bord, soffa m.m) (SamboL 3 §). Eftersom bilen inte faller in under denna kategori är inte lagreglerat, och han behöver inte köpa ut dig enligt sambolagen. Rörande lånet är ni båda skyldiga att betala av det så länge ni står på det. Att skriva över ett lån är som ovan nämnt upp till långivaren.

Jag hoppas att du fick klarhet i situationen. Om du har fler frågor är du varmt välkommen att ställa dem till oss, eller kontakta oss via https://lawline.se/boka.

Med vänliga hälsningar,

Felicia OlssonRådgivare