FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt30/09/2020

Ska man behöva hålla uppsikt när den andra föräldern har umgänge med barnet?

Hej.

Jag har blivit anmäld för våld i nära relation då barnens pappa i onyktert tillstånd la sig mitt i vägen med ena barnet. (Vi är separerade sen flera år tillbaka.)

Jag har ensam vårdnad och detta skedde under pappans umgänge.

Hur kan jag bli anmäld för detta? Ska jag sitta och ha koll på pappan när han har umgänge med sina barn?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Exakt vad som hände i situationen då du blev anmäld kan jag tyvärr inte svara på. Däremot ska du självklart inte behöva ha uppsikt under tiden pappan har umgänge med barnen.

Huvudregeln är att ett barn har rätt till en nära och god kontakt med båda sina föräldrar samt rätt till umgänge med den föräldern som barnet inte bor tillsammans med (6 kap. 2 a, 15 §§ föräldrabalken). Umgänget är dock till för barnet och därför inte ovillkorligt, finns det någon risk att barnet far illa under umgänget är inte umgänge med den föräldern att anses som lämpligt. Har ni en föregående dom om umgänge och det har tillkommit nya omständigheter som gör att umgänget i den formen inte längre är lämpligt, kan umgänget ändras. Domstolen kan då besluta om umgänge ska ske på något annat sätt än fysiska träffar, med hjälp av umgängesstöd eller inget umgänge alls.

Vid alla beslut rörande umgänge utgår man ifrån barnets bästa (6 kap. 2 a § 1 st. föräldrabalken). Umgänge med en förälder som dricker sig berusad och utsätter barnet för fara ses självklart inte som förenligt med barnets bästa och talar mot att den föräldern ska umgås själv med barnet. Vill du få till en ändring i umgänget och ni inte själva kan komma överens måste du vända dig till domstol.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Victoria RuzbarskyRådgivare